Ponad 3,5 tysiąca szkół w Polsce ubiegało się o doposażenie w nowoczesny sprzęt dydaktyczny w ramach pilotażowego programu rządowego „Cyfrowa Szkoła”. Wśród nich sześć podstawówek z gminy Oświęcim. Zainteresowanie programem było tak duże, że o skorzystaniu z jego dobrodziejstw… zdecydował ślepy los. Uśmiechnął się on do, jako jedynej w naszym powiecie, Szkoły Podstawowej we Włosienicy ...
Ponad 3,5 tysiąca szkół w Polsce ubiegało się o doposażenie w nowoczesny sprzęt dydaktyczny w ramach pilotażowego programu rządowego „Cyfrowa Szkoła”. Wśród nich sześć podstawówek z gminy Oświęcim. Zainteresowanie programem było tak duże, że o skorzystaniu z jego dobrodziejstw… zdecydował ślepy los. Uśmiechnął się on do, jako jedynej w naszym powiecie, Szkoły Podstawowej we Włosienicy.
Celem pilotażowego programu „Cyfrowa Szkoła” jest zaopatrzenie placówek oświatowych w nowoczesny sprzęt – laptopy, tablice interaktywne, drukarki, projektory itd. – wspierający dzieci i młodzież ze szkół podstawowych w efektywnej edukacji z wykorzystaniem multimediów.
Program skierowano do uczniów i nauczycieli klas IV-VI publicznych szkół podstawowych, dla których organami prowadzącymi są jednostki samorządu terytorialnego i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia.
Szkoła Podstawowa we Włosienicy jest jedną z 42 w Małopolsce i jedyną w powiecie oświęcimskim uczestniczką programu „Cyfrowa Szkoła”. Od kilku miesięcy uczniowie starszych klas tej placówki korzystają z zakupionego sprzętu o łącznej wartości blisko 116 tys. zł. 80 proc. niezbędnej kwoty wyłożyło państwo, resztę dołożył samorząd. O tym, że warto było wydać te pieniądze właśnie we Włosienicy, są przekonani wszyscy ci, którzy na co dzień korzystają z zakupionego sprzętu. Wśród nich czwartoklasiści, których 12 marca odwiedziliśmy podczas interaktywnej lekcji matematyki prowadzonej przez nauczycielkę tego królewskiego przedmiotu, Renatę Rodak. Każdy z uczniów w skupieniu wpatruje się w swój laptop, w użyciu jest mieniąca się kolorami tablica interaktywna, dzięki której nawet tak trudny przedmiot jak matematyka można zrozumieć i polubić.
– Nasza szkoła dzięki uczestnictwie w programie „Cyfrowa Szkoła” otrzymała 30 laptopów, tablicę interaktywną, projektor, router, szafę – wylicza pani Renata, która wraz z nauczycielkami Agnieszką Mikundą (język polski), Dominiką Chowaniec (język angielski) i Beatą Kuczkowską (muzyka i plastyka) koordynuje i wciela w życie założenia rządowego projektu we włosienickiej podstawówce.
Na realizacje pilotażowego programu rządowego „Cyfrowa Szkoła” w samym tylko województwie małopolskim wydano ponad 4,5 mln zł. Do udziału w przedsięwzięciu zgłosiły się 383 małopolskie placówki ze 108 gmin. Wymagania formalne spełniły wnioski z niespełna 100 szkół.
– Program podzielono na dwa warianty. W pierwszym z nich sprzęt jest wykorzystywany wyłącznie w szkole, a w drugim może być udostępniany uczniom do domu – wyjaśnia Monika Frenkiel, rzeczniczka wojewody małopolskiego.
W szkole we Włosienicy wybrano ten drugi wariant, co oznacza, że w określonych sytuacjach, uczniowie mogą zabrać laptopy ze szkoły do domu.
Równolegle wraz z tym programem odbywały się i są kontynuowane działania w ramach komponentu „E-nauczyciel”, przygotowujące kadrę nauczającą we wszystkich szkołach uczestniczących w programie do wykorzystywania technologii informacyjno- komunikacyjnych w zajęciach z uczniami w ramach wszystkich przedmiotów.